Stop met kegels, begin te squatten

Written by mudramamis

9 August 2019

Of je nou een mama bent of niet, je hoort vaak dat kegels onmisbaar zijn voor het versterken van je bekkenbodem. Gerenommeerd biomechanica-expert en vrouwen-health strijder Katie Bowman is het daar niet mee eens.

Ken je de Kegel Queen? Ik kwam op de site van deze self-proclaimed kegel-expert terecht toen ik zwanger was en me druk begon te maken over mijn bekkenbodem na de bevalling. Overal las ik over het belang van kegel-oefeningen. Daarom kocht ik een kegel-gadget op AlieExpress en ging ik aan de slag.

Het was de bedoeling dat ik het ding inbracht om vervolgens knijpbewegingen te maken, en om de training leuker te maken kon je daar punten mee scoren. De bijbehorende app gaf me een reality-check: ik behaalde standaard precies nul punten, dus mijn bekkenbodemspier moest wel waardeloos zijn.

Na een paar weken begaf de gadget het. Ik stond op het punt om me aan te melden voor een online cursus bij de Kegel Queen, maar nu, elf maanden na de bevalling, realiseer ik me dat ik dat glad vergeten ben. Pas toen ik een aflevering van de mamaserie The Let Down keek, begon de vraag weer op te doemen. Moet ik aan de kegels? Vallen mijn organen straks van totale verzakking uit m’n lichaam als ik me niet heel snel op de Kegel Queen beroep?

Niet als het aan Katy Bowman ligt. Ik kwam haar naam tegen in de lijst afleveringen van de podcast Wellness Mama. Jaren geleden was zij eens te gast bij Joe Rogan (The Joe Rogan Expierence podcast), en haar visie is me altijd bijgebleven. Bowman is een internationaal gevierde biomechanica, Of zoals ze zelf zegt: een nerd gespecialiseerd in beweging.

Ze is auteur van acht bestsellerboeken (o.a. Move Your DNA, Diastasis Recti en Whole Body Barefoot). Haar visie: een hele hoop van onze klachten en chronische ziekten zijn het gevolg van ons gebrek aan beweging. Volgens haar is bewegen net zo belangrijk als goede voeding. Ze vertelde Joe Rogan over haar leven met gezin in het bos. Ik zag haar helemaal voor me, een peuter op haar rug als een backpack, klauterend van boom naar boom, en ik zag haar meubelloze woonkamer en haar gespierde armen en benen. Als ik moeder zou worden, zou zij mijn voorbeeld zijn, besloot ik.

De podcast-aflevering die ze opnam met Wellness Mama (Katy is de meest aangevraagde gast tot nu toe) heet ‘Stop Doing kegels & Squat Instead’. Ik wist niet hoe snel ik hierop moest klikken. Ook de Kegel Queen herself luisterde ernaar, en was beledigd. Ze nam een reactie-video op, waarop Bowman de koningin contacteerde en een interview met haar publiceerde. Alle gossip daargelaten, dit is wat je moet weten over kegels VS squatten.

 

 

”Als het probleem holistisch benaderd zou worden, zou je een isolerende oefening als kegels niet nodig hebben.”

 
– Kegels gaan voorbij aan het grotere, whole-body probleem dat aan de hand is bij vrouwen met bekkenbodemklachten. Als het probleem holistisch benaderd zou worden, zou je een isolerende oefening als kegels niet nodig hebben.

– Kegels fungeren als pleister voor bekkenbodemklachten. Op de korte termijn (tot een paar jaar) kan het helpen, maar de positieve effecten houden niet aan. Net zoals alle andere spieren in je lijf moet je ‘m blijven trainen. Uiteindelijk is het nodig om de spieren aan de andere kant van het heiligbeen net zo intensief te trainen. Als je bedenkt dat veel vrouwen na het krijgen van kinderen of boven de vijftig last hebben van verzakking, dan snap je waarom dit belangrijk is.

– Kegels zijn handig om de ‘wifi’ tussen je brein en lichaamsdelen een boost geven. Dit is nodig als je geen idee hebt hoe je je bekkenbodem kunt voelen. Na de geboorte is een goed moment om deze brain-body relatie weer te versterken. En als je een tijd geen seks hebt, is je bekkenbodem de connectie met je hersenen misschien ook kwijt. Maar het blijft een eerste stap.

– Je kunt kegels het beste zien als een vitamine-supplement. Squats en andere whole-body bewegingen zijn je eiwitten, koolhydraten en goede vetten. Kegels kún je erbij doen.

– Je bekkenbodem is maar één spiergroep. Wordt-ie sterker als je alleen daarom focust? Sure, maar zo haal je er niet alles uit. Daarnaast: train je heel hard alleen een specifieke spier, dan wordt-ie stijf. En een bekkenbodem waar veel spanning in zit, dat wil je niet.

– Bekkenspanning heeft te heeft te maken met je bovenlichaam.
Schouder mobility oefeningen zijn super belangrijk bij bekkenproblemen en diastasis recti (een opening tussen de buikspieren na de bevalling). Klinkt gek? De spanning in je nek, schouders en armen zorgt ervoor dat je voorovergebogen gaat lopen, wat voor onnodige druk op je buikweefsel en organen zorgt. Die organen komen daardoor vanzelf al meer naar beneden.

– Het gaat er niet om dat een lichaamsdeel verzwakt is, het gaat er om dat je hoogstwaarschijnlijk zwaar ondervoed bent in beweging. Heb je klachten, dan zou je veel meer moeten bewegen. Met je hele lichaam. Voor altijd. Anders blijf je altijd focussen op het aanpakken van een klacht, en blijf je je zorgen maken om je bekkenbodem alleen, terwijl een nieuwe lifestyle alleen vereist dat je je routine weer oppakt na de bevalling. Dus vergeet weakness, denk movement.

– Dat stukje over organen die uit je lichaam kunnen vallen is trouwens geen grap. Na de bevalling is het daarom zaak om de eerste weken zoveel mogelijk plat te liggen, zodat je organen weer op hun plek komen. En vanaf zes weken is een postpartum-fitness programma echt belangrijk. Ik heb zelf Sterker gevolgd, een online thuisprogramma.

Squatten is dus een goede holistische movement-oefening, waarmee je ook je bekkenbodemspier traint. Weten welke andere oefeningen heel goed werken? Check deze video.

Oja, wat ik trouwens wel geleerd heb van de Kegel Queen: koop nooit zo’n een elektrische kegelgadget. Ze kunnen je bekkenbodem beschadigen. En je bergkristallen Yoni-ei dan? Die mag je wel houden hoor.
 

Dit wil je ook lezen.

Vergelijkbaar

1 Comment

  1. Haha kegel oefeningen hebben mij zware bekkenbodem problemen gekregen. Die ik er bij bekkenbodemfysio weer uit mocht trainen.

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *