De perfecte Ayurveda routine voor wie altijd haast heeft

Geschreven door mudramamis

9 Jul, 2019

Sinds ik moeder ben kan ik niet meer urenlang tutten. Daarom moet mijn Ayurved-ish self-care routine kort en krachtig zijn. Deze duurt minder lang dan een ieniemienie babydutje, en jij kan er ook gelijk mee beginnen.

Voordat ik moeder werd, had ik alle tijd voor mezelf. Ik verdiepte me in heling volgens de Indiase Ayurveda. Ik mediteerde als een monnik. At als een yogi. En elke douchebeurt liet ik zonder gêne in een eindeloos retreat ontaarden. Nu sta ik met een beetje pech mijn dochtertje alweer te troosten, terwijl de shampoo nog langs m’n oksels druipt. Mijn nieuwe leven vraagt dus om een nieuwe wellnessroutine.

Vurig typje

Ayurveda is het zusje van yoga. Het is een vijfduizend jaar oude schatkist, die ons leert in harmonie met onszelf en de natuur te leven. Volgens de Ayurveda heeft iedereen een unieke mind-body persoonlijkheid (dosha). Deze is gebaseerd op de elementen. Je dosha verandert onder invloed van de seizoenen, je eetgewoontes en andere externe factoren. Ik ben van mezelf een vurig typje (Pitta), maar elke vrouw heeft na een zwangerschap een Vata-dominantie. Voeding en pampering met aarde (Kapha) eigenschappen kunnen dan voor balans zorgen. In de herfst en winter hebben we allemaal meer Vata in ons lichaam.

Dit vind je vast ook interessant: Wat de F is…Ayurveda? 

 

Valsspelen

“Zolang we niet in harmonie leven met de natuur en onze [mind-body] constitutie, kunnen we niet van onszelf verwachten dat we écht healen”, zei de schrijver en hindoe-leermeester David Frawley. Dat betekent streng zijn in de keuken én in de badkamer. Ayurvedische wellness is een optelsom van dagelijks mediteren, dry-brushen, tongschrapen, oil-pullen en zelfmassages. Maar dat kost tijd, en dat heb ik niet. Ook mis ik het verwengevoel een beetje. Bovendien: traditioneel gebruikte kruiden en oliën zijn niet heel makkelijk te vinden.

Het goede nieuws: je kan het op je eigen manier doen. En een routine met een vleugje Ayurvedische wijsheid hoeft echt geen uren te duren of een hoop te kosten. Mijn badkamerbondgenoten: bio kokosolie van de Lidl, een dry-brush en een tongschraper van Dr. Tung, pun intended.

Dry-brushing

Voor ik in de douche stap, borstel ik mijn lichaam droog. Soms lukt dat zelfs van top tot teen. Dry-brushen zet dode huidcellen de deur uit en poriën wagenwijd open. Alles wat daarna op de huid gesmeerd wordt trekt er dus extra diep in.

Tongschrapen ayurveda
© Wei Ding

 

Zelfliefde is masseren

Traditioneel masseer je na het dry-brushen de huid in met olie of boter zoals ghee, shea of cocoa. Dit heet Abyangha en ‘t betekent zowel masseren als liefde (I know right!)

Het doel van Abyangha is niet de massage zelf, maar het inmasseren van de olie in de huid zodat het daar zijn werk kan doen. Vaak pak ik uit automatisme gelijk na het douchen een handdoek, maar een droge huid absorbeert olie helemaal niet goed, dus als ik eraan denk smeer ik mezelf in als ik nog nat ben.

In de winter gebruik ik koudgeperste sesamolie van Ekoplaza, gewoon uit het voedselwarenschap en in de zomer kokosolie. Sesam- en kokosolie zijn Ayurvedisch verantwoord en lekker verwarmend in de winter en verkoelend in de zomer, maar soms heb ik gewoon zin om me extra verzorgd te voelen.

Daarom gebruik ik ook wel vaker andere smeersels na het douchen, als de basis ook uit essentiële oliën bestaat. Ro’s Argan Body Conditioner van Lush vind ik echt een topper (nee ik word hier niet voor betaald). Dit is een crème vol met sheaboter die je onder de douche al op je huid smeert, en daarna weer afspoelt, terwijl je huid erna wel superzacht is en naar rozenblaadjes ruikt. Hij is vers, dus minder lang houdbaar maar gevrijwaard van conserveringsmiddelen.

Ook gebruik ik vaker koudgeperste arganolie uit Marokko. Omdat het koudgeperst is, zit het vol met prana, levensenergie, en dus telt het voor mij als Ayurvedisch. maar tbh, het liefst smeer ik mezelf in met de billencreme van mijn dochter, de Bum bum balm die mijn Insta-vriendin LuLu zelf maakt (check haar merk Moonbaby Naturals). Dit superzachte all-natural spul is een mix van onder andere kokosolie en sheaboter.

 

”Oil-pulling is de mondspoeling van de oudheid.”

 

That tong, tong, tong

Je bent wat je verteert, zegt de Ayurveda. Door je tong te schrapen, krijgt je maag de juiste info door en kan je eten goed worden verteerd. Oil-pulling is de mondspoeling van de oudheid. Ik deed het eerlijk gezegd nooit. De literfles sesamolie vond ik altijd maar intimiderend en de gedachte van twintig minuten lang gorgelen met olie in mijn mond leek me vreselijk. Ayurveda-koningin Sahara Rose overtuigde me in haar podcastshow Highest Self om het toch maar eens te proberen. Het hoeft volgens haar geen ellendig lange bedoening te worden, dertig seconden is al goed genoeg als je er net mee begint. En het mag van haar ook met kokosolie. Als je wilt kun je erna nog spoelen met tea tree olie, dat is een natural born bacteriënkiller. Elke ochtend schraap ik mijn tong zo’n tien keer en scoop ik daarna een beetje kokosolie uit het bakje. Ik gorgel even goed en spoel daarna gewoon met water. Pas daarna poets ik mijn tanden.

 

Meditatiemomentje

Na twee stilteretraites en jarenlang mediteren zit dit Ayurvedisch self-care gebruik nog wel in m’n systeem. Maar dat wil niet zeggen dat ik het nog dagelijks doe. Wat voor mij heel goed werkt is om zo vaak mogelijk ‘actief te mediteren’. Ik probeer dan helemaal aandachtig te zijn, en als ik afdwaal herpak ik mezelf weer. Er zijn niet echt trucjes die mediteren makkelijker maken, je moet het gewoon dagelijks doen. Net als de planten water geven. Nog zoiets waar ik nooit aan toe kom trouwens.

Shinta Lempers (33) is de oprichter en hoofdredacteur van Mudra Mamis. Ze studeert momenteel ‘cannalogie’ en werkt aan haar eigen CBD-merk. Haar nieuwsgierigheid naar psychedelica, ayurveda en yoga bracht haar zeven jaar geleden op een nieuw pad en sindsdien schrijft ze over de onderwerpen. Daarnaast is ze muziekjournalist, dichter en meester in het Strafrecht.

Dit wil je ook lezen.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *