zelfheling en selfcare technieken
Autumn Goodman
89 manieren om jezelf te helen

Health is een inside job. Om te helen moet je in alle aspecten van je leven gezond zijn. Of het nou gaat om je relaties, je werk, besef van de spirituele eenheid, creatieve expressie, seksualiteit, geld, omgeving of je mind: ze dienen allemaal on point te zijn. En ohja, natuurlijk is de biochemische toestand van je lijf ook belangrijk. Goed eten, genoeg slapen en geen gekke dingen in je lijf stoppen dus.

En eerlijk, ik voel me ook niet altijd some type of way. Ik weet dat veel aspecten in mijn leven nog werk nodig hebben. En dat is oké, want het leven is een artwork en ik heb soms gewoon even nieuwe kwasten nodig. Zelfheling is een dagelijkse oefening. Net als eyeliner opdoen. Soms voelt het overweldigend wat je allemaal kan doen voor je health, en ontmoedigend omdat iedereen en alles elkaar tegenspreekt.

Toch kom ik er elke keer weer achter dat focus op de zelfheling die voor mij werkt echt key is. Pas als ik een tijdje aan het slacken ben, voel ik dat weer. Sla ik yoga een week over, begint m’n rug te zeuren. Nog een paar weken mezelf verwaarlozen en ik voel me gejaagd, vast in m’n lichaam, vermoeid en ik heb weer het korte lontje van vroeger. Ik kan daar dan van balen, en verlangen naar de tijden dat ik helemaal in m’n wokeflow zat, maar daar kom ik niet verder mee.

Besef: er is altijd een way. Geef jezelf wat quality TLC. Begin met één ding. Dan komt de tram vanzelf weer op het spoor. Om je op weg te helpen hebben we hieronder 89 zelfhelingtips voor je op een rij gezet. Eskedit girls.

1. Vape of rook cannabis.Een paar trekjes van een fijne haze (tip: Pineapple haze) kan veel blokkades opheffen.

2. Doe onze ayurveda-test, en ontdek je mind-body type. Pas daar je voedingspatroon een tijdje op aan en kijk wat er gebeurt.

3. Een ayurveda-dokter kan in een consult ook vaststellen welke voeding en lifestyle bij jouw lichaams- en mindtype past.

4. Oefen met in het nu zijn, elke dag. En begin NU. Check dit filmpje.

5. Probeer intermittent fasting / time-restricted eating. Eten binnen een bepaald tijdframe (9-10 uur is het beste) heeft grote invloed op je stamina, spieren en metabolisme. Ook verkleint het de kans op borstkanker met 40%, omdat het levels van allerlei hormonen die kanker veroorzaken laat dalen.

6. Ga naar de sauna. Vaak. Paar voordelen: het ontstresst, geeft energie, detoxificeert, verbetert je slaap en geeft je immuunsysteem een boost.

7. Eet ’s nachts niet. Het fuckt je metabolisme, je interne klok op. moeilijk als je in de zorg werkt. Maar o zo belangrijk. Zie punt 5.

8. Eet groente, 8 opscheplepels per dag. Maak het heel simpel voor jezelf. De drempel ligt te hoog als je eerst van jezelf allerlei gekke granen in huis moet halen voor je gezond gaat eten. Stop met haten op de schijf van vijf en zie eerst maar eens aan je dagelijkse groentequota te komen.

9. Join een women’s circle. Of je nou te dealen hebt met een geboortetrauma, verdriet, angst of whatever: in een veilige omgeving als een vrouwencirkel komt vaak los wat al jaren vastzat. Steeds vaker zijn er healing women’s circles in Nederland.

10. Leer vechten. Hoe voel jij je, als je weet dat je een man die je ongewenst aanraakt kan choken met één arm? Jezelf kunnen verdedigen is een skill die elk meisje zou moeten (kunnen) leren.

11. Doe yoga. Je hoeft niet meteen de hele ashtanga-sequence uit je hoofd te stampen. Voor elke mood en voor iedereen is er wel een yogavorm. Van klassieke hatha tot restorative, slaapyoga en acroyoga. YouTube is your friend.

12. Eet mindfulProbeer het eens een hele maaltijd. Laat je telefoon. Laat de reclamefolders. Laat je to-do’s. Kijk naar je eten, kauw met je koppie erbij.

 

 

13. Drink veel kruidenthee. Thee is een wereld op zich. Koop losse kruidenthee, en laat het ook eens lang trekken zodat het nog geconcentreerder is. CBD-thee kan je ook eens proberen.

14. Verbreek toxic relaties. Cut off de bagage waar je niks aan hebt. Bevrijd jezelf.

15. Quit de blame game. Stop geen energie in de schuld bij een ander zoeken. Stop jezelf in de situatie brengen waar je onwenselijke gevolgen toelaat.

16. Probeer psychedelica. Er is zoveel wetenschappelijk bewijs; ayahuasca, iboga, MDMA, LSD en andere psychedelische drugs en plantenmedicijnen werken bij PTSD, depressie en een hoop andere ellende. Begin klein: de lichte truffel Atlantis kan al een hoop openbreken. Boek een nachtje, koop een doosje bij de Smart shop en neem je bestie mee.

17. Ga dansen. Laat maar komen die endorfines. Of je nou een sensual goddess dance, dancehall, extatic dance of dansen in de club kiest. Dansen helpt.

18. Check je vitaminen en minarelentekort. Ga naar een orthemoleculair therapeut en laat je levels checken. Slik daarna natuurlijke in plaats van synthetische supplementen, die neemt je lijf niet op.

19. Stop met de pil. Weet je nog wie je bent zonder de pil? Zeg maar dag tegen driftbuien en andere hormonenellende.

20. Neem je CBD elke dag. Een paar druppels onder je tong. Lees in ons artikel alles over de helende effecten van CBD.

21. Laat een familieopstelling doen. Reis terug naar je jeugd en ontdek waar iets niet lekker zit, breek het open. Een (vrouwelijke) healer kan je hierbij helpen.

22. Stop (tijdelijk) met alcohol. En kijk wat het met je doet.

23. Masseer jezelf. Met veel olie. Sesamolie in de winter (verwarmend), kokos in de zomer (verkoelend). Als je zwanger wilt worden, focus op je buik en baarmoeder.

24. Check de health van je borsten elke maand. Doe thuischecks. Zie instructies hier. 

25. Probeer tantra. Oefen met mindfullness tussen de lakens, alleen en met partner.Tarais de Headspace voor tantra. En het is Nederlands.

26. Ga reizen. Werkt therapeutisch, zeggen experts.

27. Leer bloemschikken. Op z’n Japans bijvoorbeeld. Dat heet ikebana en maakt je helemaal zen.

28. Ga bosbaden. Boswandelen op z’n Japans.

29. Ga het klooster in. Hoef je niet gelovig voor te zijn. Je kan bij sommige (vrouwen)kloosters gewoon een weekend of een week aanschuiven. Ook in Nederland.

30. Laten je hormonelevels nakijken. Heb je heel heftige PMS? Moodswings? Misschien zijn je hormonen uit balans.

Amy Shamblen

31. Doe een workout, elke week. Ga trampolinespringen. Kickboksen. Aan de paal hangen. Zwemmen. Kom uit je hoofd en in je lichaam.

32. Neem vaker een massage. Gun jezelf om de maand een massage.

33. Vergeef je ouders/ex/rest. Wie sorry kan zeggen is sterk, wie kan vergeven is nog sterker.

34. Werk iets minder. Begin met volgende week. Blok eens twee dagen in je agenda en doe dan eens niks werk-gerelateerd.

35. Handel vanuit liefde. Verwonder je, denk niet vanuit jouw perceptie maar sta open voor een ander perspectief. Oordeel niet.

36. Work on your attitude. Be humble. Weet je waarom monniken bedelen? Het houdt ze bescheiden. Learn from that.

37. Leer stand-up comedy. Doe een workshop stand-up comedy. Lachen werkt helend, en je leert kwetsbaar durven zijn.

38. Bespeel een instrument. Het brein van muzikanten lijkt heel erg op dat van mensen die veel mediteren. Ook helpt ’t relaxen en leer je iets nieuws. Begin simpel. Met Headspace of een andere app. Bodyscans werken vaak goed.

39. Leer mudras. Doe handyoga met focus op drukpunten.

40. Gebruik CBD glijmiddel, zalfjes en andere cannabeauty. Als je pijn hebt bij seks of bij andere lokale pijn.

41. Eet paddenstoelen. Lees ons artikel waarom je elke dag zou mogen shroomen.

42. Fiks je relatie met money. Geld is niet vies. Grip op je financiën is het begin van onafhankelijkheid. Check deze podcast.

43. Bouw je supportcirkel. Wie zijn de vrienden die je altijd kan bellen? Bedenk wie dat zijn en investeer in die mensen. Tell ‘em you love ‘em. Dat versterkt het gevoel dat je er niet alleen voor staat. En de gelijkgestemden die je alleen van Insta kent zijn óók veel waard.

44. Heb schijt. Breng een beetje Famke-Louise in je leven. Heb skitta. Negeer de haters. Do you.

45. Schraap je tong. En doe aan oil-pulling. Dat killt slechte bacteriën en heelt je spijsvertering en darmflora.

46. Consumeer info bewuster. Kies bewust voor de info die je tot je neemt. Van onbewust scrollen loopt je mind ook vol.

47. Marie Kondo je huis. Oganiseer en minimaliseer je spullen, en voel hoe happy dat maakt.

48. Slaap minimaal 8 uur per dag.Tekort aan slaap is de bron van heel veel narigheid.

49. Doe iets met volle aandacht, wat je normaal op de automatische piloot zou doen.

50. Drink gefilterd water. Investeer in een goed filtersysteem en drink veel water, elke dag.

51. Doe positieve affirmaties. Spreek uit wat je wilt dat gaat gebeuren of hoe je je wilt voelen.

52. Laat het gaan. Laat dingen los waar je nu krampachtig aan vasthoudt. Wu Wei, zeggen de taoisten.

53. Maak een altaartje en ga er dagelijks voor zitten. Geef bewust je blessings, doe een prayer. Het hoeft niet naar een bepaalde god of godin te zijn.

54. Ga aarden in de natuur.

55. Doe aan sungazing. Lees hierover de bekende HRM-methode.

56. Doe deep-breathing oefeningen. Een espressoshot zuurstof voor je brein in de ochtend doet wonderen.

57. Eet clean. Eet eens twee weken alleen maar onbewerkt eten zoals bio fruit, groenten, noten en zaden. Niks uit een pakje.

58. Wandel elke dag twintig minuten na het eten bijvoorbeeld.

59. Lees fictie. Goed voor je empathie.

Weet je waarom monniken bedelen? Het houdt ze bescheiden. Learn from that.

Selfcare en zelfheling methoden
Amy Shamblen

60. Wandel elke dag twintig minuten na het eten bijvoorbeeld.

61. Lees fictie. Goed voor je empathie.

62. Ga naar een reiki teacher. En laat je aura masseren of cleansen.

63. Oefen in non-agressief communiceren. Non-violent communicating is een concept bedacht door Marshall Rosenberg. Dit zijn de basics. 

64. Start een journal. Orden je gedachten. Schrijf op wat je voelt. En waar je dankbaar voor bent.

65. Douche koud. Probeer een ijsbad. Of schrijf je gelijk in voor een training van de Wim Hof methode.

66. Probeer aromatherapie. Essentiële oliën kunnen helpen bij tal van kwaaltjes.

67. Verdiep je in het fenomeen ‘vallei-orgasme’en bedank ons later.

68. Volg je nieuwsgierigheid. In plaats van mensen, blijf dicht bij jezelf.

69. Creëer iets. Met je handen.

70. Doe alleen de dingen waar je energie van krijgt.Niks is forever. Je moet eropuit gaan en met de wereld interacteren om uit te vissen wat je purpose is.

71. Koop een yoni ei en train je bekkenbodem.

72. Ga uit je comfortzone.Zeg ja. Wees op die Nike-slogan.

73. Dekoloniseer je boekenkast. Wat is het heersende perspectief van de boeken die je altijd las? Hoe koosjer is je favo filmmaker, schilder en ga zo maar door.

74. Luister meer muziek. Muziek is healing. Voel de vibraties.

75. Omring je met mensen die jou inspireren. Je bent het product van de vijf mensen met wie je ’t meeste hangt, schijnt.

76. Breng structuur aan in je leven. Prioritise & execute. Plan. Koop een kalender, agenda, alles.

77. Luister naar binaural beats. Laat je brein op diepere levels in balans komen. 

78. Maak je baarmoeder schoon. Met kruidenbadjes bijvoorbeeld.

79. Doe zelfhypnose. Conditioneer je brein op verschillende lagen.

80. Hak die knoop door.Je weet diep vanbinnen waar die brok in je keel vandaan komt. Alleen jij weet waar die last op je schouders vandaan komt. Doe wat je moet doen: verlaat je respectloze partner, geef je baan op, verhuis.

81. Werk aan je verslavingen. Kill ze één voor één. Series, Insta, roze KitKat, you name it.

82. Doe een detox. En loos gifstoffen. Bijvoorbeeld een sapkuur met groene poeder. Of detox je organen afzonderlijk.

83. Stop met suiker. Gevolg: minder insulineschommelingen, meer energie. Meer energie verandert je gedrag, je keuzes, je ambities, je potentieel; alles dus.

84. Meld je aan voor Vipassana; de triatlon mediteren. 10 dagen stil zijn doet wonderen. Ik heb het gedaan, en ik gun het iedereen. Je kunt er altijd nog onderuit, maar de wachtlijst is in Nederland/België al gauw dik een half jaar. Dus beter verzeker je jezelf alvast van een spot.

85. Doe een zweethutsessie. Keer naar binnen, connect met andere spirits en bevrijd je mind van afleidingen.

86. Doe tai chi. Helpt tegen stress, verbetert je balans en heeft nog heel veel wetenschappelijk bewezen health voordelen.

87. Join een klankschaalmeditatie. Eventueel in een sauna of in combi met yoga. De vibraties hebben een helend effect op water, en wij bestaan natuurlijk grotendeels uit water.

88. Deel je verhaal. Iedereen heeft een verhaal. Deel jouw waarheid. Da’s helend voor jou en ook voor anderen.

89. Vind nieuwe rolmodellen. Vrouwen bijvoorbeeld. Alle soorten. Kijk verder dan Hollywood. En neem ook de verantwoordelijkheid om zelf een rolmodel te zijn, daarmee maak je ’t voor anderen op hun pad ook makkelijker.

 

Een espressoshot zuurstof voor je brein in de ochtend doet wonderen.

Geen reactie's

Geef een reactie