© Lucrezia Carnelos
Misschien moet je even aarden (en zo doe je dat)

Voel je je wel eens spacey, ben je snel afgeleid of ben je wel eens zo druk dat je bijna je eigen naam? Misschien moet je even aarden. Heb je last van angstgevoelens, of plankenkoorts? Grounding is een perfect tegengif.

Ik weet niet hoe je ’t met jou zit, maar ik zit vaak en veel in mijn hoofd. Plannen, vooruitdenken, twijfelen, rationaliseren, zorgen maken, oordelen. Dit gevoel is het sterkst in een drukke periode, dan ben ik echt een lopend hoofd.

Een uurtje het bos in, een dagje strand of gewoon m’n telefoon wegleggen helpt al. Ik voel me meer geaard. Ik heb bewust of onbewust de techniek van het ‘grounden’ toegepast.

Maar wat is dat precies, grounden? Waarom zou je ‘t doen, en hoe?

Grounden of gronden is een manier om uit het hoofd en in het lichaam te komen. Het brengt je in het fysieke hier en nu. Dat zorgt ervoor dat je je kalmer voelt, minder gestresst, helderder en meer aanwezig. Experts noemen nog meer voordelen:

  • Een opgeruimde geest
  • Een energieboost
  • Sterker instinct
  • Emotioneel kalmer (minder angstige gevoelens)

 

Aarden

Aarden is een vorm van grounden. Het is zo simpel als het lijkt: je maakt contact met de aarde en dat werkt helend. Volgens experts kun je je lichaam door te aarden opladen met negatief geladen elektronen. En die zitten in het aardoppervlak. Die elektronen neutraliseren vrije radicalen, en dat is belangrijk want die boosdoeners vernietigen cellen en maken je ziek. Biofysicus Dr. James Oschman zegt:

“The moment your foot touches the Earth, or you connect to the Earth through a wire, your physiology changes. An immediate normalization begins. And an anti-inflammatory switch is turned on. People stay inflamed because they never connect with the earth, the source of free electrons which can neutralize the free radicals in the body that cause disease and cellular destruction. Earthing is the easiest and most profound lifestyle change anyone can make.”

 

Gelukkig zijn er tal van manieren om te gronden. Komen ze:

 

1. Step je blotenvoetengame up

Ga de natuur in, loop door de modder, op gras of maak een strandwandeling. Heb je een tuin? Mooi, zet een cannabisplant in de aarde en laat je sloffen binnen.

2. Doe wat yoga

Je ademhaling volgen zorgt er al voor dat je uit je hoofd en in je lichaam komt. Met de juiste yoga houdingen maak je ruimte om nog dieper te ademen. Dat kalmeert het zenuwstelsel en maakt je bewuster van je aanwezigheid in je lichaam.

Je kunt hier in elke houding op letten door bewust de aandacht naar je handen of voeten brengen, naar het contact met de vloer. Als je staat, focus dan op je hele voeten. En zorg er altijd voor dat je knieën lichtelijk gebogen zijn, zodat je het gewicht van je lichaam voelt.

Zo kun je elke avond even een lepel over je voetzolen wrijven.

3. Mediteer meer

Mediteren is een goede grondingsmethode, omdat het de aandacht verlegt van je hoofd naar je lijf. Tik gewoon ‘grounding meditation’ in op YouTube; keuze genoeg. Ik vind zelf bodyscans goed werken. Ook heb ik veel gehad aan zelfhypnose-achtige geleide meditaties, waarbij je luistert naar affirmaties terwijl je focust op je lichaam.

4. Pas je dieet aan

De Ayurveda gaat uit van lichaamsconstituties op basis van de elementen wind, aarde, water en vuur. Vanuit deze holistische wetenschap kan voedsel met de kwaliteiten van aarde (kapha) je helpen gronden. Denk aan zwaar, warm en olierijk voedsel: rijstepap, soepen, havermout, kitcheri en ingrediënten zoals avocado, pompoen, (zoete) aardappel, ghee, en (mung dahl) bonen.

5. Neem een massage

Laat je masseren. Je focus gaat vanzelf naar je lichaam en uit je hoofd. Er zijn ook massages die specifiek helpen je lichaam meer te gronden. Voet- en beenmassages zijn vooral goed, omdat de energie dan stroomt naar de lichaamsdelen waar je aardt.

Probeer de Chinese way

In deze video komen een aantal grounding technieken aan bod die je zelf thuis kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld elke avond even een lepel over je voetzolen wrijven. Je wangen masseren kan ook helpen. Of tegelijk een mudra op je navel en je derde oog plaatsen. Ik heb de technieken nog niet geprobeerd, maar ik ben wel benieuwd!

Geen reactie's

Geef een reactie